🌟 INTRODUCCIÓ
- Aula d'informàtica.
- Un ordinador per a cada equip.
- Pissarra o projector.
- Connexió a Internet.
- Kit d'Arduino (placa, servomotor, LEDs, ultrasons, protoboard, botó, resistències).
En el món de la creació de contingut digital, CapCut destaca com una eina intuïtiva i versàtil, obrint un món de possibilitats per a l'edició de vídeos. En aquesta era dominada pel contingut visual, la habilitat per crear vídeos atractius i comunicar eficaçment idees és essencial, no només per als aspirants a creadors de contingut, sinó també com una competència clau per als estudiants en diverses àrees acadèmiques.
Introduir els estudiants a l'art de l'edició de vídeo requereix eines que siguin accessibles, fàcils d'utilitzar i que, sobretot, permetin la transformació immediata d'idees creatives en projectes visuals. Per això, la nostra unitat didàctica es centrarà en CapCut.
🗓️ PROGRAMACIÓ
Aquesta unitat sobre la creació d'un vídeo de presentació per a Up! Steam es estructura en tres sessions de 55 minuts, cada una centrada en un aspecte clau del procés per entendre com funciona l'aplicació Capcut, el desenvolupament d'un guió o storyboard, i la gravació i edició del vídeo.
1️⃣ Explorant CapCut: Una introducció pràctica a CapCut, on s'aprendrà a manejar les seves eines bàsiques i s'insistirà en la importància de l'edició efectiva per a la narrativa visual.
2️⃣ Preparació i Planificació del Vídeo: Centrada en la planificació del contingut del vídeo, incloent la creació d'un storyboard i la definició de rols i tasques per a la producció.
3️⃣ Gravació i Edició del Vídeo: Els estudiants aplicaran el que han après a les sessions anteriors per a gravar i editar el seu vídeo, centrant-se en la integració de tots els elements per a crear un producte final cohesionat i atractiu.
SESSIÓ 1 - EXPLORANT CAPCUT
En aquesta primera sessió ens acostem a l'eina CapCut per entendre el seu funcionament i les seves característiques clau, entre elles, la línia de temps, les transicions i el text. CapCut ofereix moltes més possibilitats, però aquestes característiques són suficients per fer una presentació efectiva.
FASE 1 ⏰10' aprox.
Introducció a CapCut: Presentar als estudiants què és CapCut, les seves aplicacions en l'edició de vídeos i la seva rellevància en la creació de contingut digital. Discutir com CapCut facilita la integració d'elements visuals i auditius per enriquir la narrativa.
FASE 2 ⏰15' aprox.
Familiarització amb la Línia de Temps: Guiar els estudiants a través de la interfície de CapCut, mostrant com manejar la línia de temps i utilitzar eines bàsiques com tallar i fusionar clips, i afegir música i efectes de so.
FASE 3 ⏰15' aprox.
Aplicació de Transicions i Text: Demostrar com utilitzar transicions per millorar la fluïdesa visual entre escenes i com afegir text per proporcionar context, destacar idees clau o afegir títols i subtítols als vídeos.
FASE 4 ⏰ 10' aprox.
Pràctica i Experimentació amb l'Eina: Permetre als estudiants experimentar amb la creació d'un breu vídeo utilitzant les transicions i la inserció de text, fomentant l'experimentació i la creativitat.
FASE 5 ⏰ 5' aprox.
Reflexió i Preguntes sobre la Sessió: Concloure amb una reflexió sobre la importància de l'edició efectiva i discutir qualsevol pregunta que els estudiants puguin tenir sobre l'ús de CapCut.
SESSIÓ 2 - PREPARACIÓ I PLANIFICACIÓ DEL VÍDEO
En aquesta primera sessió ens acostem a l'eina CapCut per entendre el seu funcionament i les seves característiques clau, entre elles, la línia de temps, les transicions i el text. CapCut ofereix moltes més possibilitats, però aquestes característiques són suficients per fer una presentació efectiva.
Per al vídeo de presentació de Up! Steam, recomanem incloure almenys les següents seccions essencials:
- Introducció i Presentació de l'Equip: Breu presentació dels membres de l'equip i els seus rols.
- Plantejament del Problema: Descripció clara del problema o repte que el projecte aborda.
- Descripció de la Idea: Explicació de la proposta o solució de l'equip.
- Procés de Desenvolupament: Detall de com s'ha dut a terme la idea, incloent estratègies i passos seguits.
- Resultats i Conclusions: Mostra els èxits del projecte i les lliçons apreses.
- Tancament: Una conclusió o crida a l'acció que resumeixi l'impacte o la importància del projecte.
Cada secció ha de ser clara i concisa per mantenir l'interès i transmetre efectivament el missatge del projecte.
FASE 1 ⏰10' aprox.
Planificació i Conceptualització del Vídeo: Guiar els estudiants en la planificació del seu vídeo, destacant la importància de definir un missatge clar i un objectiu per a la seva presentació.
FASE 2 ⏰15' aprox.
Desenvolupament d'un Storyboard: Ajudar els estudiants a visualitzar la seqüència del seu vídeo a través d'un storyboard, destacant com aquesta eina pot ajudar a organitzar les idees i planificar la producció.
FASE 3 ⏰15' aprox.
Divisió de Tasques i Rols: Assignar rols específics a cada estudiant per a la gravació, edició, escriptura de guions i selecció musical, assegurant que tots els aspectes del vídeo estiguin coberts.
FASE 4 ⏰ 10' aprox.
Selecció de Música i Recursos Visuals: Discutir la importància de seleccionar la música adequada i altres recursos visuals que complementin i enriqueixin el contingut del vídeo.
FASE 5 ⏰ 5' aprox.
Ultimar Detalls i Resoldre Dubtes: Revisar la planificació final del vídeo i resoldre qualsevol dubte o pregunta que puguin tenir els estudiants.
SESSIÓ 3 - GRAVACIÓ I EDICIÓ DEL VÍDEO
En aquesta sessió, els estudiants passaran a l'acció, aplicant els coneixements adquirits sobre CapCut per a gravar i editar el seu vídeo. Aquesta etapa és crucial per materialitzar les idees planificades i donar vida al projecte per a la presentació de Up! Steam. És important arrencar amb una bona planificació del vídeo (storyboard) de la sessió anterior per poder fer una presentació perfecta.
FASE 1 ⏰10' aprox.
Preparació de Materials i Llocs per a Gravar: Organitzar l'espai i els materials necessaris per a la gravació. Assegurar que tots els elements requerits estiguin llestos i disponibles per a una gravació sense interrupcions.
FASE 2 ⏰15' aprox.
Gravació de Contingut: Realitzar la gravació dels clips seguint el storyboard i el pla de treball. Capturar tot el contingut necessari, assegurant la coherència amb el guió i el storyboard.
FASE 3 ⏰15' aprox.
Edició Inicial: Importar els clips gravats a CapCut i fer una primera edició. Aplicar ajustos bàsics com talls, transicions i muntatge de clips per a formar l'estructura bàsica del vídeo.
FASE 4 ⏰ 10' aprox.
Selecció de Música i Recursos Visuals: Triar música de fons i altres recursos visuals que complementen el contingut. Enriquir el vídeo amb elements que recolzen la narrativa i el missatge del projecte.
FASE 5 ⏰ 5' aprox.
Afinant Detalls i Resolent Dubtes: Revisar la versió actual del vídeo i abordar preguntes o inquietuds dels estudiants. Assegurar que tots els aspectes del projecte estiguen complets i que els estudiants se senten confiats amb el resultat.
📊 RÚBRICA D'AVALUACIÓ
Aquesta rúbrica d'avaluació 📊 està dissenyada per mesurar de manera integral l'eficàcia i la creativitat dels estudiants en la nostra unitat didàctica de creació de contingut digital amb l'objectiu de realitzar la presentació d'un projecte tecnològic. Ens hem centrat en CapCut, però es poden utilitzar moltes altres eines d'edició de vídeo. L'objectiu és valorar no només la competència tècnica en l'edició de vídeo, sinó també l'originalitat, la claredat del missatge, la coherència narrativa i la qualitat audiovisual del contingut creat pels estudiants.
Indicadors | Suspens (1-4) | Aprovat (5-6) | Notable (7-8) | Excel·lent (9-10) |
Creativitat i Originalitat del Vídeo | Creativitat i originalitat del vídeo | Creativitat i originalitat bàsiques en el vídeo. | Creativitat i originalitat bàsiques en el vídeo. | Vídeo excepcionalment creatiu i original. |
Qualitat i Claror del Missatge Transmès | Missatge poc clar o mal definit. | Missatge bàsic i una mica clar. | Missatge clar i ben definit. | Missatge excepcionalment clar i efectiu. |
Qualitat Tècnica del Vídeo | Qualitat tècnica pobra o inadequada. | Qualitat tècnica bàsica i adequada. | Bonna qualitat tècnica, amb ús efectiu de l'edició. | Excel·lent qualitat tècnica i edició professional. |
Qualitat del So i Ús de la Música | Qualitat del so pobra i música inadequada. | Qualitat del so i música adequades. | Aplica sensors i actuadors adequadament. | Excel·lent qualitat del so i selecció musical perfecta. |
Ús Efectiu de CapCut | Ús limitat i bàsic de CapCut. | Ús limitat i bàsic de CapCut. | Ús efectiu i variat de les funcions de CapCut. | Ús avançat i creatiu de CapCut. |
Coherència i Flux del Vídeo | El vídeo manca de coherència i fluïdesa. | El vídeo té una coherència i fluïdesa bàsiques. | Vídeo coherent i amb un bon flux. | Vídeo excepcionalment coherent i amb un flux perfecte. |
Impacte i Enganxament del Vídeo | El vídeo té poc impacte i no captiva l'atenció. | El vídeo és moderadament impactant i atractiu. | Vídeo impactant i atractiu. | Vídeo sumament impactant i altament atractiu. |
Presentació i Comunicació del Projecte | Presentació i comunicació deficient del projecte. | Presentació i comunicació bàsiques del projecte. | Bona presentació i comunicació del projecte. | Presentació i comunicació excepcionals del projecte. |
💡 CONSELLS PER A L'EDUCADOR
Hi ha moltes eines, tècniques i possibilitats diferents per crear una presentació de vídeo. Recomanem CapCut per la seva facilitat d'ús i compatibilitat amb ordinadors, tauletes i mòbils. També us recomanem veure diversos exemples de vídeos d'equips que han participat en edicions anteriors d'Up! Steam per entendre que hi ha mil estils diferents a l'hora de gravar-ho i editar-ho.