Innovació, Tecnologia i Creativitat a les Aules
🌟INTRODUCCIÓ
En aquest espai, trobaràs un conjunt d’unitats didàctiques dissenyades específicament per integrar la competició Up! Steam en el currículum de l'ESO, fomentant la creativitat, el treball en equip i les competències digitals. El nostre objectiu és oferir recursos educatius que no només preparen els estudiants per a la competició, sinó que també enriquisquen el seu aprenentatge dins del marc curricular de Tecnologia y Digitalització.
📚 UNITATS DIDÀCTIQUES
Cada unitat està dissenyada per a ser implementada fàcilment a l'aula, amb activitats pràctiques i recursos accessibles. Ací trobaràs l'enllaç a cada unitat:
UD1. Tècniques per generar IDEES
Aquesta primera unitat serveix per orientar els estudiants en la identificació d'un problema significatiu i la elecció del grup objectiu per al seu projecte. Mitjançant tècniques com el brainstorming i els mapes d'empatia, es fomenta la generació i selecció d'idees innovadores. Aquesta unitat culmina amb la elecció de la idea més prometedora, sobre la qual els estudiants desenvoluparan el seu projecte, assegurant-se que siga rellevant i aplicable al grup triat. Les idees que es generen es poden utilitzar per a competir a la categoria DREAMERS d'Up! Steam.
Tècniques per Generar IDEESUD2. Programació amb SCRATCH
Aquesta unitat didàctica es centra a equipar els estudiants amb les habilitats necessàries per programar utilitzant Scratch, al mateix temps que desenvolupen un projecte concret per a la competició Up! Steam a la categoria CODERS. Mitjançant una sèrie d'activitats pràctiques i tutorials interactius, els estudiants aprendran a utilitzar esdeveniments, bucles, condicionals i variables en Scratch, habilitats essencials per a qualsevol aspirant a programador.
Programació amb ScratchUD3. Creant amb ARDUINO
Aquesta unitat està dissenyada per submergir els estudiants en el món de l'electrònica i la programació a través d'Arduino, preparant-los per participar a la categoria MAKERS d'Up! Steam. Els estudiants aprendran a treballar amb components electrònics bàsics com ara sensors, actuadors i plaques Arduino, desenvolupant habilitats clau en la construcció de prototips electrònics. La culminació d'aquesta unitat és la creació d'un projecte tangible i funcional, com ara una mini paperera per a piles amb sensor de moviment, que combina la programació amb l'enginyeria física, encoratjant els estudiants a innovar i construir solucions pràctiques per a problemes del món real.
Creant amb ARDUINOUD4. Vídeos creatius amb CAPCUT
Aquesta unitat està dedicada a ensenyar als estudiants com crear i editar vídeos impactants utilitzant CapCut, una eina ideal per a competir en qualsevol categoria d'Up! Steam. Des de la conceptualització i planificació amb storyboards fins a la gravació i edició final, els estudiants exploraran les possibilitats creatives de l'edició de vídeo. Aprendran a integrar efectes visuals, transicions, textos i sons per millorar les seues narratives digitals. Aquesta unitat està dissenyada per potenciar les habilitats de comunicació i expressió creativa dels estudiants, permetent-los produir vídeos que no només informen, sinó que també captiven i entusiasmen a la seua audiència.
Vídeos Creatius amb CapCut🗓️ PROGRAMACIÓ DIDÀCTICA
A continuació pots trobar la programació didàctica utilitzada amb les unitats didàctiques (situacions d'aprenentatge) plantejades més amunt. Aquesta programació didàctica es planteja amb l'esperit de convertir-se en un Recurs Educatiu Obert (REA) per a, amb l'ajuda de docents i experts en el camp de l'educació, poder-se millorar, corregir errors, completar amb noves activitats i evolucionar d'acord amb el paradigma actual dels centres d'ensenyament de la Comunitat Valenciana.
Pots escriure per enviar els teus comentaris, suggeriments, noves activitats, etc; al correu electrònic de hola@upsteam.es.
💡 METODOLOGIA INNOVADORA
La programació didàctica i les unitats didàctiques plantejades en aquesta pàgina neixen com un projecte d'innovació docent gràcies al Consell Social de la Universitat Politècnica de València. Pots consultar el marc teòric i legal del projecte ací (Castellà):
Com a educadors en un món en constant canvi, és essencial estar al corrent de les últimes estratègies i metodologies per enriquir l'experiència d'aprenentatge dels estudiants. En aquesta secció, presentem els quatre pilars fonamentals de la nostra metodologia. Aquests elements són crucials per desenvolupar un ambient educatiu integral, interactiu i adaptatiu.
🧠 Enfocament en Competències:: Com cada activitat fomenta habilitats específiques. La nova proposta de Llei d'Educació (LOMLOE) fa èmfasi en un procés d'ensenyament-aprenentatge basat en competències. És important ensenyar a saber fer. Les activitats proposades en aquestes guies posen el focus en ensenyar competències específiques que seran molt valuoses per al futur dels estudiants.
🧩 Aprenentatge Basat en Projectes (ABP): Aquest enfocament vincula l'aprenentatge amb reptes reals, enfocant-se tant en habilitats tècniques com en competències vitals. Els estudiants aborden projectes que requereixen solucions creatives a problemes autèntics, preparant-los per a reptes professionals i personals futurs. Aquesta metodologia augmenta la seua motivació i proporciona eines pràctiques per al seu desenvolupament integral.
🤝 Treball en Equip i Col·laboració: A més d'una proposta d'una metodologia basada en projectes, considerem que és igual de rellevant treballar en equips. Els reptes actuals de la societat exigeixen una col·laboració entre persones, equips i organitzacions per a poder oferir solucions realistes. Com més prompte desenvolupen aquestes habilitats, més possibilitats d'èxit tindran en el futur.
🌐 Recursos Educatius Oberts (REOs): En un món on l'accés al coneixement és cada vegada més democratitzat, els Recursos Educatius Oberts (REOs) juguen un paper fonamental. Aquests recursos, disponibles lliurement a Internet, ofereixen a educadors i estudiants una àmplia gamma de materials didàctics que poden ser adaptats i utilitzats per enriquir el procés d'ensenyament-aprenentatge. Aquestes guies es presenten com un Recurs Educatiu Obert a tots els docents i us animem a enviar-nos suggeriments, millores o informar-nos de com ho heu implementat a l'aula.
💻 EINES DIGITALS
🌐 Recursos Digitals: Cada dia apareixen noves pàgines amb recursos, eines i consells molt útils. Això és especialment rellevant en 2023 amb l'explosió d'eines d'Intel·ligència Artificial. Hem elaborat una taula amb les eines més comunes que nosaltres hem posat en pràctica a les aules.
🎨 Disseny