🌟 INTRODUCCIÓ
- Fulls de paper o quaderns.
- Bolígrafs i retoladors.
- Pissarres o paperògrafs.
- Mapes d'empatia impresos o digitals.
El primer pas per a realitzar projectes STEAM sol ser trobar una idea. Els equips que participen en Up! STEAM han de desenvolupar el projecte basant-se en un tema específic. La temàtica serveix per situar els estudiants en una posició d'investigació per plantejar solucions hipotètiques i/o pràctiques a problemes reals.
No obstant això, hi ha DOS FASES anteriors a la generació d'idees que permeten situar els estudiants en el context de la problemàtica que es pretén abordar, empatitzar amb les persones afectades i definir amb més precisió el problema que es vol resoldre. Totes aquestes fases que mostrem a continuació formen part del procés de generació d'idees i solucions anomenat "Design Thinking".
🗓️ PROGRAMACIÓ
Aquesta primera activitat s'ha dividit en dues sessions de 55 minuts cadascuna.
1️⃣ La primera sessió (Empatia i Definició) serveix perquè els estudiants aprenguin a entendre les necessitats i problemes de les persones sobre les quals anirem a treballar i a definir el problema específic que escollirem per desenvolupar el projecte.
2️⃣ La segona sessió (Ideació) ens servirà per trobar idees per al problema que hem definit a la primera sessió.
SESSIÓ 1 - EMPATIA I DEFINICIÓ
Aquesta sessió està dissenyada per introduir els estudiants a les primeres fases del Design Thinking: Empatia i Definició. Mitjançant aquesta activitat, els estudiants aprendran a entendre les necessitats i problemes de les persones sobre les quals aniran a treballar i a definir clarament el problema pel qual generaran idees a la següent sessió.
FASE 1 ⏰5' aprox.
Introducció: Explicar què és l'empatia i la seva importància en el procés de trobar solucions a problemes reals que experimenta una persona o un grup de persones.
FASE 2 ⏰20' aprox.
Activitat de Mapa d'Empatia: Els estudiants en grups omplen un mapa d'empatia basat en un personatge fictici o un usuari real relacionat amb el problema.
FASE 3 ⏰5' aprox.
Discussió: Reflexionar en grup sobre les troballes i com aquestes afecten la seva comprensió del problema.
FASE 4 ⏰ 10' aprox.
Identificació d'Insights: Analitzar els mapes d'empatia per identificar insights clau.
FASE 5 ⏰ 10' aprox.
Definició del Problema: Formular una declaració clara del problema basada en els insights identificats.
SESSIÓ 2 - IDEACIÓ
En aquesta sessió continuem amb el procés de Design Thinking conegut com a Ideació. Els estudiants utilitzaran la tècnica de Brainstorming per generar una varietat de solucions i després triaran les més prometedores per al desenvolupament del projecte.
FASE 1 ⏰ 10' aprox.
Revisió de la Sessió Anterior
Breu repàs als insights generats a la sessió anterior i al problema tal com s'ha definit al qual cal buscar una resposta.
FASE 2 ⏰ 25' aprox.
Generació d'Idees
Explicació breu de la ideació i com funciona la tècnica de Brainstorming. Totes les idees són vàlides, evitar crítiques i construir sobre les idees dels altres. Els estudiants, en grups, generen idees i les anoten en post-its. Col·locar totes les idees en una pissarra o mur perquè siguin visibles.
FASE 3 ⏰ 20' aprox.
Selecció de les Millors Idees
Introduir el procés de votació usant gomets o etiquetes adhesives. Cada estudiant vota per les idees que considera més innovadores i viables posant gomets sobre aquestes idees. Discutir les idees més votades per triar la millor idea en funció del seu potencial, viabilitat i complexitat.
FASE 4 ⏰ 5' aprox.
Reflexió i Conclusió
Reflexionar sobre el procés d'ideació i selecció d'idees. Preparar els estudiants per a la propera etapa, on treballaran en el desenvolupament del projecte basat en les idees seleccionades.
📊 RÚBRICA D'AVALUACIÓ
La següent rúbrica d'avaluació 📊 està dissenyada per proporcionar una valoració estructurada i detallada del rendiment dels estudiants a la unitat didàctica de Tecnologia i Digitalització. Aquest instrument abasta criteris clau com el procés de resolució de problemes, la comunicació efectiva d'idees i l'aplicació de tecnologies sostenibles, centrant-se en el desenvolupament de habilitats essencials del Design Thinking. Amb aquesta rúbrica, pretenem oferir una guia clara per avaluar el progrés i la comprensió dels estudiants, assegurant una retroalimentació constructiva i objectiva que fomenti el seu creixement i aprenentatge continu.
Indicadors | Suspès (1-4) | Aprovat (5-6) | Notable (7-8) | Excel·lent (9-10) |
Comprensió del Proces d'Empatia | No mostra comprensió de l'empatia ni les seves aplicacions. | Mostra una comprensió bàsica de l'empatia i les seves aplicacions. | Comprèn bé el procés d'empatia i l'aplica de manera efectiva. | Demostra una comprensió excepcional i una aplicació innovadora del procés d'empatia. |
Definició del Problema | No aconsegueix definir clarament el problema. | Defineix el problema de manera bàsica, però manca claredat o detall. | Defineix clarament el problema amb detalls suficients. | Defineix el problema de manera excepcional amb detalls profunds i clars. |
Participació en Brainstorming | Participació mínima o nul·la en la sessió de brainstorming. | Participa en la sessió de brainstorming però amb contribucions limitades. | Contribueix activament amb idees creatives a la sessió de brainstorming. | Lidera i enriqueix la sessió de brainstorming amb idees excepcionals i creativitat. |
Selecció i Justificació d'Idees | No participa en la selecció d'idees o proporciona justificacions pobres. | Participa en la selecció d'idees amb justificacions bàsiques. | Selecciona idees pertinents amb justificacions clares i raonades. | Excel·lent en la selecció d'idees innovadores amb justificacions detallades i convinents. |
Treball en Equip i Col·laboració | No col·labora amb l'equip o interfereix en la feina del grup. | Col·labora amb l'equip, tot i que la seva participació és limitada. | Col·labora eficaçment a l'equip, contribuint al logro d'objectius. | Demostra habilitats de lideratge i col·laboració excepcionals a l'equip. |
Reflexió i Autoavaluació | No realitza reflexió ni autoavaluació. | Reflexiona i autoavalua de forma bàsica, sense molts detalls. | Reflexiona i autoavalua de manera detallada i constructiva. | Reflexiona i autoavalua de manera excepcional, amb idees per millorar en el futur. |
💡 CONSELLS PER A L'EDUCADOR
En aquesta unitat didàctica hem triat dues tècniques per a empatitzar, definir el problema i generar idees sobre un desafiament: el Mapa d'Empatia i el Brainstorming. Hem triat aquestes dues eines perquè són assequibles i fàcils d'implementar a classe.
És un punt de partida excel·lent per començar a aplicar tècniques de Design Thinking. No obstant això, hi ha moltes altres tècniques que us poden ser útils. Un cop tingueu experiència amb aquestes tècniques, us animem a explorar i buscar aquelles que millor s'ajustin al vostre grup d'estudiants.