Español Valencià
Tècniques per Generar IDEES
💡

Tècniques per Generar IDEES

🌟 INTRODUCCIÓ

🎯
DESTINATARIS Les presents guies han sigut elaborades per a l'assignatura de Tecnologia i Digitalització d’ Educació Secundària Obligatòria (ESO).
image
DURACIÓ 2 sessions
🧰
MATERIALS
  • Fulls de paper o quaderns.
  • Bolígrafs i retoladors.
  • Pissarres o paperògrafs.
  • Mapes d'empatia impresos o digitals.

El primer pas per a realitzar projectes STEAM sol ser trobar una idea. Els equips que participen en Up! STEAM han de desenvolupar el projecte basant-se en un tema específic. La temàtica serveix per situar els estudiants en una posició d'investigació per plantejar solucions hipotètiques i/o pràctiques a problemes reals.

No obstant això, hi ha DOS FASES anteriors a la generació d'idees que permeten situar els estudiants en el context de la problemàtica que es pretén abordar, empatitzar amb les persones afectades i definir amb més precisió el problema que es vol resoldre. Totes aquestes fases que mostrem a continuació formen part del procés de generació d'idees i solucions anomenat "Design Thinking".

👉
Design Thinking pot tenir un nom cridaner, però no és res més que un procés molt útil per desenvolupar solucions a partir d'un repte posant el focus en les persones. Aquest procés utilitza tècniques que ja coneixem, per exemple el Brainstorming.

🗓️ PROGRAMACIÓ

Aquesta primera activitat s'ha dividit en dues sessions de 55 minuts cadascuna.

1️⃣ La primera sessió (Empatia i Definició) serveix perquè els estudiants aprenguin a entendre les necessitats i problemes de les persones sobre les quals anirem a treballar i a definir el problema específic que escollirem per desenvolupar el projecte.

2️⃣ La segona sessió (Ideació) ens servirà per trobar idees per al problema que hem definit a la primera sessió.

SESSIÓ 1 - EMPATIA I DEFINICIÓ

Aquesta sessió està dissenyada per introduir els estudiants a les primeres fases del Design Thinking: Empatia i Definició. Mitjançant aquesta activitat, els estudiants aprendran a entendre les necessitats i problemes de les persones sobre les quals aniran a treballar i a definir clarament el problema pel qual generaran idees a la següent sessió.

image
👉
En aquesta sessió els estudiants utilitzaran una tècnica coneguda com a Mapa d'Empatia. Aquesta eina serveix per comprendre i "empatitzar" amb la persona o grup de persones sobre les quals anirem a treballar en el desafiament. En aquesta pàgina us donem les instruccions de com fer-ho.🧡Tutorial: Com Omplir un Mapa d'Empatia

FASE 1 ⏰5' aprox.

Introducció: Explicar què és l'empatia i la seva importància en el procés de trobar solucions a problemes reals que experimenta una persona o un grup de persones.

FASE 2 ⏰20' aprox.

Activitat de Mapa d'Empatia: Els estudiants en grups omplen un mapa d'empatia basat en un personatge fictici o un usuari real relacionat amb el problema.

FASE 3 ⏰5' aprox.

Discussió: Reflexionar en grup sobre les troballes i com aquestes afecten la seva comprensió del problema.

FASE 4 ⏰ 10' aprox.

Identificació d'Insights: Analitzar els mapes d'empatia per identificar insights clau.

FASE 5 ⏰ 10' aprox.

Definició del Problema: Formular una declaració clara del problema basada en els insights identificats.

SESSIÓ 2 - IDEACIÓ

En aquesta sessió continuem amb el procés de Design Thinking conegut com a Ideació. Els estudiants utilitzaran la tècnica de Brainstorming per generar una varietat de solucions i després triaran les més prometedores per al desenvolupament del projecte.

image
👉
En aquesta sessió els estudiants han de realitzar una sessió de Brainstorming. El més important a l'hora de realitzar una sessió de Brainstorming és donar la benvinguda a totes les idees, per molt arriscades que semblin i evitar la crítica. En aquesta guia no donarem una explicació detallada del procés de Brainstorming, però us convidem a veure aquesta pàgina on expliquen el Brainstorming i moltes altres tècniques de Design Thinking. 🧠 Com fer un Brainstorming?

FASE 1 ⏰ 10' aprox.

Revisió de la Sessió Anterior

Breu repàs als insights generats a la sessió anterior i al problema tal com s'ha definit al qual cal buscar una resposta.

FASE 2 ⏰ 25' aprox.

Generació d'Idees

Explicació breu de la ideació i com funciona la tècnica de Brainstorming. Totes les idees són vàlides, evitar crítiques i construir sobre les idees dels altres. Els estudiants, en grups, generen idees i les anoten en post-its. Col·locar totes les idees en una pissarra o mur perquè siguin visibles.

FASE 3 ⏰ 20' aprox.

Selecció de les Millors Idees

Introduir el procés de votació usant gomets o etiquetes adhesives. Cada estudiant vota per les idees que considera més innovadores i viables posant gomets sobre aquestes idees. Discutir les idees més votades per triar la millor idea en funció del seu potencial, viabilitat i complexitat.

FASE 4 ⏰ 5' aprox.

Reflexió i Conclusió

Reflexionar sobre el procés d'ideació i selecció d'idees. Preparar els estudiants per a la propera etapa, on treballaran en el desenvolupament del projecte basat en les idees seleccionades.

📊 RÚBRICA D'AVALUACIÓ

La següent rúbrica d'avaluació 📊 està dissenyada per proporcionar una valoració estructurada i detallada del rendiment dels estudiants a la unitat didàctica de Tecnologia i Digitalització. Aquest instrument abasta criteris clau com el procés de resolució de problemes, la comunicació efectiva d'idees i l'aplicació de tecnologies sostenibles, centrant-se en el desenvolupament de habilitats essencials del Design Thinking. Amb aquesta rúbrica, pretenem oferir una guia clara per avaluar el progrés i la comprensió dels estudiants, assegurant una retroalimentació constructiva i objectiva que fomenti el seu creixement i aprenentatge continu.

Indicadors
Suspès (1-4)
Aprovat (5-6)
Notable (7-8)
Excel·lent (9-10)
Comprensió del Proces d'Empatia
No mostra comprensió de l'empatia ni les seves aplicacions.
Mostra una comprensió bàsica de l'empatia i les seves aplicacions.
Comprèn bé el procés d'empatia i l'aplica de manera efectiva.
Demostra una comprensió excepcional i una aplicació innovadora del procés d'empatia.
Definició del Problema
No aconsegueix definir clarament el problema.
Defineix el problema de manera bàsica, però manca claredat o detall.
Defineix clarament el problema amb detalls suficients.
Defineix el problema de manera excepcional amb detalls profunds i clars.
Participació en Brainstorming
Participació mínima o nul·la en la sessió de brainstorming.
Participa en la sessió de brainstorming però amb contribucions limitades.
Contribueix activament amb idees creatives a la sessió de brainstorming.
Lidera i enriqueix la sessió de brainstorming amb idees excepcionals i creativitat.
Selecció i Justificació d'Idees
No participa en la selecció d'idees o proporciona justificacions pobres.
Participa en la selecció d'idees amb justificacions bàsiques.
Selecciona idees pertinents amb justificacions clares i raonades.
Excel·lent en la selecció d'idees innovadores amb justificacions detallades i convinents.
Treball en Equip i Col·laboració
No col·labora amb l'equip o interfereix en la feina del grup.
Col·labora amb l'equip, tot i que la seva participació és limitada.
Col·labora eficaçment a l'equip, contribuint al logro d'objectius.
Demostra habilitats de lideratge i col·laboració excepcionals a l'equip.
Reflexió i Autoavaluació
No realitza reflexió ni autoavaluació.
Reflexiona i autoavalua de forma bàsica, sense molts detalls.
Reflexiona i autoavalua de manera detallada i constructiva.
Reflexiona i autoavalua de manera excepcional, amb idees per millorar en el futur.

💡 CONSELLS PER A L'EDUCADOR

En aquesta unitat didàctica hem triat dues tècniques per a empatitzar, definir el problema i generar idees sobre un desafiament: el Mapa d'Empatia i el Brainstorming. Hem triat aquestes dues eines perquè són assequibles i fàcils d'implementar a classe.

És un punt de partida excel·lent per començar a aplicar tècniques de Design Thinking. No obstant això, hi ha moltes altres tècniques que us poden ser útils. Un cop tingueu experiència amb aquestes tècniques, us animem a explorar i buscar aquelles que millor s'ajustin al vostre grup d'estudiants.

👉
Recordeu que si necessiteu ajuda per seguir aquesta guia, per trobar idees, resoldre problemes tècnics o qualsevol cosa relacionada amb el Design Thinking o la generació d'idees, pregunteu-nos a nosaltres a la Comunitat d'Up! Steam.